Nabór filmów na 23. Międzynarodowy Festiwal Filmowy TOFIFEST rozpoczęty! 15 stycznia 2025 roku rozpoczynamy nabór zgłoszeń do dwóch konkursów na 23. Międzynarodowy Festiwal Filmowy TOFIFEST. Wypełnione formularze przyjmujemy do 30 kwietnia. Więcej »

„78 Days” i „Chłopi” zwyciężają 22. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze! Zwycięzcą konkursu głównego On Air został film „78 Days” Emiliji Gašič, a konkursu From Poland — „Chłopi” DK Welchman i Hugha Welchmana. Więcej »

Akademia Filmu Europejskiego

Gra w klasy z Pedro Almodóvarem

Poetyka stosowana przez Pedro Almodóvara osadza się w zbiorze postmodernizmu popularnego, który w dużej mierze czerpie z kultury masowej. Hiszpański reżyser wprowadza do swoich dzieł elementy, potwierdzające jego fikcyjny charakter, odnosi się intertekstualnie i autotematycznie, stosuje pastisz i hiperbolizuje gatunek. To przedmiot tegorocznej lekcji Akademii Filmu Europejskiego.

Pojawienie się w kulturze postmodernizmu wytrąciło popularne kino gatunkowe z wypracowanych przez lata formuł stylistycznych — dlatego temat wyczerpania klasycznych gatunków podejmowany jest wciąż na nowo.

Hortero — tak Hiszpanie określają filmy Almodóvara. W slangu madryckim znamionuje to chłopca na posyłki, a także dziwaczny związek elementów wysokich i niskich. Obrazy reżysera z La Manchy wykorzystują element gry z widzem, zwłaszcza przez przestrzeganie lub odwrócenie reguł obowiązujących w komedii, ale także poprzez zastosowanie wizualnego szoku, mocnych obrazów.

Spadkobierca Luisa Buñuela — bo tak też możemy powiedzieć o Almodóvarze — sprzeciwia się tradycji katolickiej, podejmuje problematykę seksualności, obsesji, miłości, rodziny — szczególnie relacji z matką, pochyla się nad człowiekiem, ukazuje jego zmagania ze światem, czyli pokazuje wszystko to, co nieustannie nas ciekawi. O tym wszystkim — na drugiej w cyklu lekcji filmowej. Całość interdyscyplinarnego seminarium dopełnią soczyste fragmenty filmów reżysera oraz niespodzianki z Almodóvarem w tle — a wszystko to pod wpływem stylu movida, którego założeniem było sprzeciwianie się temu, co istniało, chęć dostarczania nowych wzorców zachowań dla młodego pokolenia, brak szacunku dla profesjonalizmu, przekonanie o sensie własnego tworzenia i wiara w możliwość osiągnięcia sukcesu.

Można dać się zarazić!

Karolina Natalia Bednarek