- Program do pobrania
- Filmy od A do Z
- Gala otwarcia
- ON AIR
- SHORTCUT
- FROM POLAND
- Mistrzowie: Jim Sheridan
- Mistrzowie: Grzegorz Królikiewicz
- Nowe Kino Serbii
- Zjawiska: Młodzi Gniewni
- FOCUS: Dagur Kári
- FORWARD: Litwa
- FORUM 10/11
- CULTURAL EXCHANGE
- LOKALIZACJE
- OPEN SPACE
- POKAZY SPECJALNE
- MASTERCLASSY
- FILMOGRANIE
- Akademia Filmu Europejskiego
- Filmowa kolekcja z szuflady
- eNeRDe LOVES TOFIFEST
„78 Days” i „Chłopi” zwyciężają 22. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze! Zwycięzcą konkursu głównego On Air został film „78 Days” Emiliji Gašič, a konkursu From Poland — „Chłopi” DK Welchman i Hugha Welchmana. Więcej »
Aktor a reżyser – spotkanie po projekcji „Wariatów”. Piątego dnia 22. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze odbyło się spotkanie z reżyserem Janem Jakubem Kolskim oraz aktorami Alicją Stasiewicz i Lechem Mackiewiczem w ramach projekcji „Wariatów” z konkursu From Poland. Więcej »
„Jestem ulepiona z nadziei” – spotkanie z Martyną Wojciechowską. W festiwalową sobotę odbył się pokaz specjalny filmu „Hope” w reżyserii Martyny Wojciechowskiej i Ewy Marcinkowskiej. Więcej »
Akademia Filmu Europejskiego
Gra w klasy z Pedro Almodóvarem
Poetyka stosowana przez Pedro Almodóvara osadza się w zbiorze postmodernizmu popularnego, który w dużej mierze czerpie z kultury masowej. Hiszpański reżyser wprowadza do swoich dzieł elementy, potwierdzające jego fikcyjny charakter, odnosi się intertekstualnie i autotematycznie, stosuje pastisz i hiperbolizuje gatunek. To przedmiot tegorocznej lekcji Akademii Filmu Europejskiego.
Pojawienie się w kulturze postmodernizmu wytrąciło popularne kino gatunkowe z wypracowanych przez lata formuł stylistycznych — dlatego temat wyczerpania klasycznych gatunków podejmowany jest wciąż na nowo.
Hortero — tak Hiszpanie określają filmy Almodóvara. W slangu madryckim znamionuje to chłopca na posyłki, a także dziwaczny związek elementów wysokich i niskich. Obrazy reżysera z La Manchy wykorzystują element gry z widzem, zwłaszcza przez przestrzeganie lub odwrócenie reguł obowiązujących w komedii, ale także poprzez zastosowanie wizualnego szoku, mocnych obrazów.
Spadkobierca Luisa Buñuela — bo tak też możemy powiedzieć o Almodóvarze — sprzeciwia się tradycji katolickiej, podejmuje problematykę seksualności, obsesji, miłości, rodziny — szczególnie relacji z matką, pochyla się nad człowiekiem, ukazuje jego zmagania ze światem, czyli pokazuje wszystko to, co nieustannie nas ciekawi. O tym wszystkim — na drugiej w cyklu lekcji filmowej. Całość interdyscyplinarnego seminarium dopełnią soczyste fragmenty filmów reżysera oraz niespodzianki z Almodóvarem w tle — a wszystko to pod wpływem stylu movida, którego założeniem było sprzeciwianie się temu, co istniało, chęć dostarczania nowych wzorców zachowań dla młodego pokolenia, brak szacunku dla profesjonalizmu, przekonanie o sensie własnego tworzenia i wiara w możliwość osiągnięcia sukcesu.
Można dać się zarazić!
Karolina Natalia Bednarek