Nazywany Samuelem Beckettem światowego kina i prowokacyjnym poetą ekranu, Pedro Costa, jeden z najważniejszych obecnie portugalskich reżyserów, jest bohaterem retrospektywy Forward.
Costa od końca lat 80. XX w. systematycznie buduje swój artystyczny dorobek. Studiując historię na uniwersytecie w Lizbonie, brał udział w kursach w Escola Superior de Teatro e Cinema. Potem pracowałjako asystent kilku portugalskich reżyserów, m.in. João Botelho i Jorge'a Silvy. Na międzynarodowej scenie zaistniał opowieściami o życiu biednych imigrantów mieszkających w slumsach na przedmieściach Lizbony. Jego filmy przekraczają granicę kina dzięki intymności w portretowaniu bohaterów, precyzyjnym cięciom montażowym oraz gotowości do podejmowania ryzyka, które często zbija widza z tropu. „Kręcimy na obrzeżach i zostajemy na obrzeżach” — powiedział Costa, komentując odbiór swoich filmów.
Ossos to pierwszy film z trylogii Fontainhas, w którym reżyser porusza temat nastolatek w ciąży, mieszkających w dzielnicy nędzy Las Fontainhas. Gdy młoda matka próbuje poradzić sobie z nowymi obowiązkami, naiwny ojciec wykorzystuje dziecko jako rekwizyt, aby żebrać o pieniądze na ulicach Lizbony. W Ossos pojawia się po raz pierwszy Vanda Duarte, która wystąpi również w drugiej części trylogii: In Vanda's Room. Tam reżyser ukazuje dwie kobiety uzależnione od narkotyków. Realistycznie przedstawia historię imigrantek pozbawionych jakiejkolwiek nadziei na lepszą przyszłość. Film zebrał specjalne wyróżnienia, nagrodę Don Kichota i Młodego Jury na festiwalu w Locarno. Portugalczyk powrócił kilka lat później do slumsów Lizbony w Colossal Youth, aby zamknąć trylogię. Ventura, robotnik pochodzący z Wysp Zielonego Przylądka, konfrontuje się z własną pamięcią. Film miał premierę w Cannes w 2006 roku i został doceniony przez amerykańskich krytyków z Los Angeles Film Critics Association Specjalną Nagrodą im. Douglasa Edwardsa dla niezależnego eksperymentu filmowego. Głównym bohaterem jego najnowszego filmu Horse money jest 60-letni Ventura, robotnik z Wysp Zielonego Przylądka. Ten sam, który wcześniej wystąpił w Colossal Youth. Costa po raz kolejny zastanawia się nad burzliwą przeszłością swojego kraju i jego niepewną przyszłością. Horse money, umieszczony na trzecim miejscu w rankingu najlepszych filmów świata magazynu „Sight & Sound”, wygrał w 2014 roku festiwal w Locarno.
Pedro Costa od lat pozostaje wierny dokumentalnej obserwacji, jednocześnie nie rezygnuje z poetyckiej metafory pozwalającej estetyzować brzydotę i nieprzewidywalnie dotykać niezwykle bieżących tematów, m.in. problemu imigrantów w Europie.