16.10, 21:00 · Od Nowa – nowa scena
Kair, lato 2013 roku ― mijają dwa lata od rewolucji w Egipcie. W następstwie usunięcia proislamskiego prezydenta Mursiego dochodzi do gwałtownych protestów ulicznych. W czasie jednego z nich przez tłum z trudem przebija się policyjna więźniarka pełna aresztowanych demonstrantów, którzy należą do różnych opcji politycznych i religijnych. Czy zatrzymani zdołają przezwyciężyć podziały, aby wykorzystać swoją szansę na przetrwanie?
Według słów reżysera: „W filmie widzimy to, co stało się po obaleniu prezydenta Mursiego ― demonstracje uliczne, które rozgorzały w Kairze i przyniosły ofiary w ludziach. Jednak nastały czasy, kiedy trzeba uważać, co się mówi, bo Egipt jest dzisiaj całkowicie czarno-biały. (…) Chciałbym, aby ludzie oglądający mój film nie zastanawiali się cały czas, po której stronie ja się opowiadam. To nie jest film o polityce, ale raczej o ludziach, a nie politycznych kontekstach”.
Reżyser: | Mohamed Diab |
Scenariusz: | Khaled Diab, Mohamed Diab |
Muzyka: | Khaled Dagher |
Zdjęcia: | Ahmed Gabr |
Montaż: | Ahmed Hafez |
Obsada: | Nelly Karim, Hani Adel, Tarek Abdel Aziz, Ahmed Malek, Ahmed Dash, Hosny Sheta, Ali Eltayeb, Amr ElKady, Mohamed Abdel Azim |
Produkcja: | Mohamed Hefzy, Eric Lagesse, M. W. Zackie |
Producent: | Film Clinic, Sampek Productions, Emc Pictures, Arte France Cinéma, Niko Films |
Dystrybucja: | Pyramide International |
Nagrody: | FF w Cannes / Cannes FF – oficjalna selekcja w sekcji Un Certain Regard Award / Un Certain Regard Award section: official selection (2016); Egipski kandydat do Oscarów w kategorii Najlepszy Film Obcojęzyczny / Egyptian candidate for Academy Awards in the Best Foreign Language Film category (2016) |
Mohamed Diab to pisarz i reżyser, którego twórczość koncentruje się często na palących problemach społecznych w Egipcie. Zasłynął swoim debiutem reżyserskim 678 ― dramatem o trzech kobietach walczących z plagą męskiego szowinizmu w Kairze. Diab jest również autorem scenariusza wielkiego egipskiego hitu El Gezira (The Island), który przyniósł najwyższe zyski ze sprzedaży biletów w historii całej egipskiej i arabskiej kinematografii.
Filmografia: