Kino regionu Morza Bałtyckiego na dobre rozgościło się na festiwalu TOFIFFEST ― w ostatnich latach pokazywaliśmy je w ramach przeglądów narodowych, prezentacji najnowszych produkcji młodych twórców czy retrospektyw mistrzów. W tym roku zdecydowaliśmy się przypomnieć klasykę kina tego obszaru.
Filmy składające się na pasmo Baltic Silent Cinema powstały w latach 20. XX wieku, a więc w czasach, gdy kinematografia była jeszcze stosunkowo młodą dziedziną sztuki. Wąska selekcja prezentowanych tu obrazów obejmuje dzieła mistrzowskie i wybitne. Perłą kina niemego i prawdziwym arcydziełem jest Furman śmierci z 1921 roku. W filmie zastosowano wyjątkową, eksperymentalną jak na owe czasy technikę wielokrotnej ekspozycji poprzez naświetlenie kilku obrazów na jednej taśmie, co dało niezwykłe efekty wizualne. Z kolei w niezapomnianych Czarownicach (1922) Benjamin Christensen połączył dokument z fabułą, a za kanwę opowiadanej przez siebie historii obrał obsesje, jakie w średniowieczu wiązały się z czarownicami. Film, uznany za kontrowersyjny, spotkał się z licznymi protestami, co ostatecznie skłoniło reżysera do wyemigrowania ze Szwecji do Hollywood.
Wyjątkowość filmu Męczeństwo Joanny d’Arc (1928) duńskiego mistrza Carla Theodora Dreyera zasadza się na tym, że skonstruowany jest on niczym grecka tragedia. Obowiązuje tu zasada jedności czasu, miejsca i akcji, pozwalająca wysunąć na pierwszy plan tragiczny konflikt, w jaki uwikłana jest tytułowa bohaterka, grana brawurowo przez wspaniałą Marię Falconetti. Inną gwiazdę niemego kina, pochodzącą z Lipna Polę Negri, można zobaczyć w produkcji Hotel Imperial z 1928 roku. Występująca z powodzeniem w polskich, niemieckich i amerykańskich produkcjach Negri była jedną z pierwszych wielkich osobowości aktorskich kina światowego.
Zapraszamy w filmową podróż w czasie i przestrzeni! Mamy jednocześnie nadzieję, że pasmo Baltic Silent Cinema będzie świetną okazją, by w ciszy i skupieniu pochylić się nad tym, co było i nadal pozostaje w kinie najpiękniejsze!