X  Używamy plików cookie i podobnych technologii w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.  Dowiedz się więcej. 

On Air, czyli festiwalowa arystokracja. Tofifest ujawnia selekcję konkursu głównego! W jury m.in. Katarzyna Herman i Olga Bołądź

Od bezlitosnych praw religijnych przez animowany Teheran po amerykańską sprzedawczynię, która chce zostać raperką. Wachlarz tematów podejmowanych w filmach konkursowych jest imponujący. Do walki o Złotego Anioła Tofifest 2017 stanie 11 filmów reprezentujących 14 krajów. Aż osiem filmów będzie miało w Toruniu swoje polskie premiery. W konkursowym jury zasiądą m.in. Katarzyna Herman i Olga Bołądź.

Zaczynamy od siedmioosobowego jury, które oceni kandydatów do głównych nagród Tofifest 2017.

Jurorki i jurorzy

W składzie jurorskim znajdą się trzy utalentowane aktorki. Katarzyna Herman znana jest z ról teatralnych i filmowych oraz wybitnych kreacji w obrazach Tomasza Wasilewskiego, Marcina Wrony czy Agnieszki Smoczyńskiej. Laureatka Flisaka Tofifest Olga Bołądź na dużym ekranie zabłysnęła w filmach Patryka Vegi i Jana Jakuba Kolskiego. Aistė Diržiūtė jest pierwszą litewską aktorką, która otrzymała tytuł „Wschodzącej Gwiazdy z Europy (Shooting Stars)” na Berlinale. Krytykę filmową w Jury reprezentuje Anita Piotrowska, członkini FIPRESCI, krytyczka „Tygodnika Powszechnego” oraz laureatka nagrody PISF.

Jest też dwóch reżyserów — islandzki filmowiec Grimur Hákonarson, który dwa lata temu wygrał Tofifest swoim obrazem „Barany. Islandzka opowieść” oraz Greg Zgliński, znany z takich obrazów jak „Cała zima bez ognia” czy „Wymyk”. W jury zasiada także wybitny aktor teatralny i filmowy Tomasz Tyndyk, współpracownik Grzegorza Jarzyny, René Pollescha, Krystiana Lupy i Krzysztofa Warlikowskiego.

Rak i rozwód

Podróż po filmach konkursu głównego zaczynamy od duńsko-szwedzkiego „You Disappear” („Znikasz”). To drugi obraz Petera Schønau Foga, w którym opowiada on o wyzwaniach, jakie stawia przed nami rozwój neurobiologii, zmuszając do spojrzenia na nowo na to, kim jesteśmy. Przed takim zadaniem staje główna bohaterka — Mia (znakomita Trina Dryholm), która próbuje odkryć, jaka jest prawda o osobowości jej męża niszczonego przez raka mózgu.

W Toruniu odbędzie się polska premiera francuskiego filmu „Custody” („Jusqu’à la garde”) w reżyserii Xaviera Legranda. Obraz zdobył w tym roku na festiwalu w Wenecji nagrodę „Lew Jutra” oraz „Srebrnego Lwa” dla najlepszego reżysera. To historia rodzinnej tragedii, jaką staje się rozwód i walka o prawa do syna.

Czy istnieje „amerykański sen”?

Amerykański sen w litewskiej wersji zobaczymy w filmie „Miracle” („Stebuklas”). Ta międzynarodowa koprodukcja powstała przy wsparciu polskiego producenta Orki. Film wyreżyserowany został przez Eglė Vertelytė i jest pierwszym od półtorej dekady litewskim kandydatem w konkursie festiwalu w Toronto. Reżyserka opowiada w nim historię upadającego postkomunistycznego gospodarstwa, które „cudem” ratuje litewski emigrant z USA. Film ma na Tofifest polską premierę. Warto dodać, że jedną z ról — lokalnego księdza — stworzył laureat Złotego Anioła Tofifest Daniel Olbrychski.

Istnienie „American dream” poddaje z kolei w wątpliwość kanadyjsko-francuski debiut Vladimira de Fontenay „Mobile Homes”, który także ma na Tofifest polską premierę. To opowieść o matce, jej synku i mocno „toksycznym” narzeczonym, którzy żyją, wędrując od motelu do motelu wzdłuż amerykańskiej granicy. Do czasu, aż odkryją istnienie społeczności mieszkającej w mobilnych domach. Daje im to szansę na inne życie…

Debiuty Mistrzów

Dwa konkursowe filmy są pełnometrażowymi debiutami artystów o dużym dorobku na innych polach artystycznych działań. Twórca „Patti Cake$” Geremy Jasper ma na koncie duże osiągnięcia w świecie reklamy — „Złote Lwy” w Cannes — oraz w świecie wideoklipów — zrealizował m.in. teledyski dla Seleny Gomez. Nowojorski magazyn „Vulture.com” nazwał film Jaspera „największą niespodzianką” tegorocznego festiwalu w Sundance. Obraz trafił też do konkursu w Cannes i został nagrodzony w Palm Springs oraz w Seattle (tytułem „Fala Przyszłości”). Młoda australijska aktorka Danielle Macdonald wywołała zaś swoją rolą w tym filmie prawdziwe zachwyty, które nie powinny dziwić, bo historia młodej sprzedawczyni z supermarketu na prowincji, która chce zostać raperką, jest naprawdę brawurowo poprowadzona.

Jens Assur to światowej sławy szwedzki fotograf, znany z wstrząsających reportaży z Somalii, Rwandy czy byłej Jugosławii. Jest też reżyserem obsypanych nagrodami filmów krótkometrażowych. Jego „Ravens” przenosi nas w lata 70. na szwedzką prowincję. To historia o trudnych relacjach ojca z synem, tradycji i braku zrozumienia. Krytyczka portalu „Kulturbloggen” nazwała „Ravens” filmem tak ciemnym i groźnym, że nie chce się patrzeć, i tak dobrym, że nie można przestać.

„More” („Daha”) to film w reżyserii popularnego tureckiego aktora Onura Sylaka, który będzie miał na Tofifest polską premierę. Opowiada poruszającą historię chłopca dorastającego w świecie, w którym nie ma miejsca na niewinność. Czternastoletni turecki chłopiec Gaza od lat bierze udział w przemycie afrykańskich uchodźców do Europy, co czyni go coraz bardziej bezlitosnym wykonawcą zadań. Scenariusz filmu jest adaptacją wielokrotnie nagradzanej i tłumaczonej powieści Hakana Gündaya o tym samym tytule.

W kamiennym kręgu tradycji i wiary

W trzech konkursowych filmach reżyserzy wprowadzają nas w zaklęte kręgi nienaruszalnych obyczajów oraz zasad religijnych, dla których ludzkie uczucia nie mają żadnego znaczenia.

Gruziński „Dede” („Macierzyństwo”) przenosi nas do małej wioski w górach Kaukazu na początek lat 90. Reżyserka Mariam Khatchvani zderza nas z twardą rzeczywistością odwiecznych obyczajów i praw, w których tradycja stoi ponad miłością. Zadziwiający i ekscytujący film, tradycje, wiara, odwaga, strach, miłość i młodość w jednym filmie — pisał krytyk IMDB. Film doceniło jury festiwalu w Karlowych Warach, przyznając mu nagrodę „East of West”.

Ortodoksyjnie wyznawana religia staje naprzeciw uczuciu, jakie zrodziło się pomiędzy „piękną” i „bestią” — bohaterami włoskiego filmu „Pure Hearts” Roberta De Paolisa. 17-letnia Agnes z surowego, religijnego domu, zakochuje się w młodym ochroniarzu Stefano. Niestety, naturalnym światem chłopaka jest rzeczywistość ulicznej przemocy. Film znalazł się w oficjalnej selekcji sekcji „Directors’ Fortnight” w Cannes, a na festiwalu w Monachium otrzymał nagrodę dla kina przyszłości „One Future”.

Irańskie kino wielokrotnie podnosiło temat swoistej schizofrenii, jaka dotyka ten zdominowany przez radykalny islam kraj. O tym mówi też film irańskiego reżysera Alego Soozandeha, wyprodukowany wspólnie przez Niemcy i Austrię. Piękna animacja „Tehran Taboo” przenosi nas do Teheranu i opowiada o szukających wolności młodych kobietach, które toczą codzienną walkę z siecią zakazów i nakazów.

Wisienka sci-fi na torcie

Bodo Kox, który jest z Tofifest niemalże od początku, w ramach konkursu zaprezentuje swój drugi film „Człowiek z magicznym pudełkiem”. Kox teleportuje nas do przeszłości za pomocą „magicznego pudełka”, czyli… starego radia. Akcja zaczyna się w Warszawie w roku 2030, ale dwójka głównych bohaterów ląduje w Polsce latach 50. XX wieku. Przypomnijmy, że w 2013 roku Bodo odebrał Złotego Anioła za swój pełnometrażowy debiut „Dziewczyna z szafy”.

* * *

Zdobywcę Grand Prix — Złotego Anioła Tofifest 2017 poznamy 28 października 2017 roku. Fundatorami nagrody dla najlepszego filmu są Prezydent Miasta Torunia i Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Nagrodę Srebrnego Anioła dla najlepszego reżysera funduje Dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. 15. edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest, nazywanego „niepokornym festiwalem”, odbędzie się w Toruniu w dniach 21–29 października 2017 roku.

Konkurs Główny On Air — Międzynarodowy Konkurs Debiutów i Drugich Filmów Pełnometrażowych: oficjalna selekcja

  1. „Custody” („Jusqu’à la garde”), reż. Xavier Legrand, Francja 2017 (polska premiera)
  2. „Dede” („Maternity”), reż. Mariam Khatchvani, Gruzja, Katar 2017 (polska premiera)
  3. „Miracle” („Stebuklas”), reż. Eglė Vertelytė, Litwa, Bułgaria, Polska, Wielka Brytania 2017 (polska premiera)
  4. „Mobile Homes”, reż. Vladimir de Fontenay, Kanada, Francja 2017 (polska premiera)
  5. „More” („Daha”), reż. Onur Saylak, Turcja 2017 (polska premiera)
  6. „Patti Cake$”, reż. Geremy Jasper, USA 2017
  7. „Pure Hearts” („Cuori puri”), reż. Roberto De Paolis, Włochy 2017 (polska premiera)
  8. „Ravens” („Korparna”), reż. Jens Assur, Szwecja 2017
  9. „Tehran Taboo”, reż. Ali Soozandeh, Niemcy, Austria 2017
  10. „You Disappear” („Du forsvinder” / „Znikasz”), reż. Peter Schønau Fog, Dania, Szwecja 2017 (polska premiera)
  11. „Człowiek z magicznym pudełkiem” („The Man with the Magic Box”), reż. Bodo Kox, Polska 2017

W tym dziale również

Google Translate

Aktualności Tofifest