Grand Prix Festiwalu — Złotego Anioła w konkursie „On Air” — zdobył francuski film „Custody” („Jeszcze nie koniec”) w reżyserii Xaviera Legranda. Srebrny Anioł trafił w ręce gruzińskiej reżyserki Mariam Khatchvani. Nagrodę Flisaka odebrała Małgorzata Kożuchowska, specjalnego Złotego Anioła za Niepokorność Twórczą Maciej Stuhr, a Galę Zakończenia zwieńczył niesamowity koncert „Muzyka jest kobietą”.
Francuzi tym razem rządzą w Toruniu. Xavier Legrand, który zaledwie kilka dni temu był gościem Tofifest, gdzie spotkał się z widzami, teraz sięgnął po najwyższą nagrodę festiwalu.
Jury nagrodziło jego film za: dojrzałe pokazanie konfliktu rodzinnego, w sposób tak trzymający w napięciu, że mamy wrażenie, że oglądamy thriller. Za precyzyjne i kompletne dzieło filmowe.
„Custody” („Jeszcze nie koniec”, polska premiera na Tofifest), to wstrząsająca historia rozpadu rodziny, na którym cierpi głównie dziecko. Xavier Legrand scharakteryzował swój obraz w następujący sposób: To film zbudowany na strachu. Ów strach budzi człowiek gotowy zrobić wszystko, by odzyskać kobietę, która z kolei chce od niego odejść i uciec przed jego agresywnym zachowaniem.
Srebrnego Anioła i tytuł Najlepszego Reżysera w konkursie „On Air” zdobyła gruzińska reżyserka Mariam Khatchvani za pracę przy swoim filmie „Macierzyństwo” („Dede”, polska premiera na Tofifest), będącym koprodukcja Gruzji i Kataru. Jury przyznało nagrodę za opowiedzenie prostej przypowieści w sposób surowy i poruszający i wykreowanie autentycznego świata.
Jury przyznało też dwa wyróżnienia. Dla amerykańskiej produkcji „Patti Cake$” Geremy’ego Jaspera i szwedzkiego filmu „Ravens” („Korparna”) Jensa Assura. Pierwszemu filmowi za postaci, które są zaprzeczeniem stereotypów i za nieszablonowe aktorstwo, a drugiemu za proste i pełne poetyki zdjęcia obrazujące izolację wiejskiego życia.
Filmy konkursu głównego „On Air” oceniały też dwa składy jury młodzieżowego. Jury Młodych nagrodziło kanadyjsko-francuski film „Mobile Homes” w reżyserii Vladimira de Fontenay (polska premiera na Tofifest), a Jury Studenckie — irańską animację „Tehran Taboo”, wyreżyserowaną przez Alego Soozandeha.
Konkurs polskich filmów „From Poland” wygrał film „Najlepszy” Łukasza Palkowskiego.
Konkurs krótkometrażowy „Shortcut” wygrała polska reżyserka Emi Buchwald za film „Nauka” („Education”). Jury przyznało Złotego Anioła za stworzenie obrazu filmowego grającego na wielu poziomach oraz lekcję obnażającą niebezpieczeństwa braku samodzielnego myślenia.
Jury konkursu „Shortcut” przyznało także dwa wyróżnienia. Trafiły one do estońsko-chorwackiej animacji „Corner” wyreżyserowanej przez Luciję Mrzljak oraz do węgierskiej fabuły „Invisibly” („Láthatatlanul”) w reżyserii Árona Szentpéteriego. Węgierski film miał na Tofifest polską premierę. Pierwszy obraz nagrodzono za przewrotną opowieść o wyznaczeniu granic w świecie opartym na wyobraźni, a drugi za konsekwencję abstrakcyjnego myślenia w rzeczywistości płatającej figle.
Podczas gali wręczono też trzy nagrody specjalne. Złotego Anioła za Niepokorność Twórczą otrzymał znakomity aktor Maciej Stuhr, a Flisaka Tofifest — nagrodę dla ludzi kina związanych z regionem kujawsko-pomorskim — odebrała aktorka Małgorzata Kożuchowska. Festiwal nagrodził też specjalnym Złotym Aniołem prezydenta Torunia Michała Zaleskiego.
Galę Zakończenia zamknął imponujący koncert „Muzyka jest kobietą” w ramach pasma „Energia Muzyki Filmowej”. Ania Karwan, Paulina Przybysz, Krzysztof Zalewski i imponujący Chór Astrolabium wykonali na nim kilkanaście filmowych przebojów. Wśród nich „Flashdance… What a Feeling” Irene Cary czy „Paper Planes” M.I.A. Pomysłodawczynią koncertu była dyrektorka festiwalu Katarzyna „Kafka” Jaworska, zaś jego współtwórcą był znakomity muzyk i aranżer, laureat Fryderyka, Bartosz Staszkiewicz. On był też autorem wszystkich aranżacji i poprowadził na koncercie swoją orkiestrę.
Post Scriptum: Jutro poznamy laureata Nagrody Publiczności.