Aleksandra Popławska jest nie tylko utalentowaną aktorką, ale też znakomitą reżyserką teatralną. Swoje role wybiera odważnie, bo jak twierdzi — „Staram się, żeby moje życie zawodowe było atrakcyjne”. Otwarcie mówi o tym, co jest dla niej ważne i angażuje się w wiele akcji społecznych. Podczas 20. MFF Tofifest. Kujawy i Pomorze odbierze Złotego Anioła za niepokorność twórczą!
Urodziła się w 1976 roku w Zabrzu. W 2000 roku ukończyła Wydział Aktorski krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej — filia we Wrocławiu. Kinowym debiutem aktorki była rola w filmie Przemysława Wojcieszka „W dół kolorowym wzgórzem” z 2004 roku. W kolejnych latach zagrała min. w filmie „Zero” w reż. Pawła Borowskiego, gdzie stworzyła zapadającą w pamięć kreację żony prezesa (Robert Więckiewicz). Zagrała Halinę, główną rolę żeńską w koprodukcji polsko-izraelskiej pt. „Mała Australia” w reż. Amiego Drozda. Znalazła się w również w międzynarodowej obsadzie filmu produkcji francusko-arabskiej pt. „L’infiltré” (Infiltrowani) w reżyserii Giacomo Battiato, w którym zagrała postać Evy, agentki Mosadu u boku Mehdi Dehbi, aktora znanego min. z serialu „Mesjasz”. Kolejne ciekawe role stworzyła w 2016 roku w filmie Piotra Dumały pt.„ Ederly” czy w obrazie Pawła Sali „Niewidzialne” z 2017 roku, w którym wcieliła się w rolę tajemniczej Marii Miracle. W 2019 roku zagrała w fabularyzowanych scenach współreżyserowanych przez Andrzeja Wajdę, będących częścią dokumentu Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman… i była miłość w getcie”. W 2020 roku zagrała bizneswoman z niejasną przeszłością — Teresę Duksztę w „Wyzwaniu” Macieja Dutkiewicza. W filmie pt. „Śmierć Zygielbojma” Ryszarda Brylskiego zagrała zmarłą tragicznie w getcie Manię Zygielbojm. Najbardziej popularne jej role, którymi trafiła do szerszej publiczności, to rola Niny w filmie „Underdog” w reż. Macieja Kawulskiego i rola Justyny „Siekiery” z dwóch części „Kobiet Mafii” w reż. Patryka Vegi.
Znana jest również z najlepszych polskich produkcji serialowych. Wcieliła się w prokurator Igę Dobosz w serialu HBO „Wataha” i — jak powiedziała Annie Tatarskiej w wywiadzie dla Onetu — Dobosz to najważniejsza postać, jaką zagrałam. Nigdy nie byłam z żadną rolą tak długo — wszystkie serie razem dają prawie 10 lat. Jestem do niej przywiązana. Lubię jej powściągliwość i mrok, cieszę się, że z postaci drugoplanowej wyszła na plan pierwszy i dano jej tak ważny ludzki głos. Brawurowo zagrała komisarz Agnieszkę Polkowską w serialu „Szadź” (Player) czy pielęgniarkę Ewę Ryszkę w „Klangorze” (Canal+).
Aleksandra Popławska od 2010 roku realizuje się także jako reżyserka. Z Adamem Sajnukiem wyreżyserowała „Kompleks Portnoya” w Teatrze Konsekwentnym w Warszawie, nagrodzony Feliksem warszawskim, z Markiem Kalitą „Generała” w warszawskim Teatrze IMKA — za tę sztukę otrzymała Nagrodę Główną na 6. Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port (przewodniczącym był Sławomir Mrożek), a także nagrody za główną rolę i reżyserię w Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Otrzymała również nagrodę za „twórczą realizację spektaklu teatralnego” na Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry”. Przygotowała adaptacje i wyreżyserowała spektakl pt. „Klara” na podstawie książki Izy Kuny (w Teatrze Powszechnym w Warszawie). Wyreżyserowała sztukę na podstawie tekstu Doroty Masłowskiej pt. „Dwoje biednych Rumunów mówiących po Polsku” w Teatrze Ludowym w Krakowie, czy „Kimberly Akimbo” w Teatrze Starym w Lublinie ze znakomitą rolą Jadwigi Jankowskiej Cieślak.
Jest zaangażowana społecznie i nie boi się bezkompromisowo mówić o swoich poglądach — uczestniczyła w wielu akcjach, m.in. w Doładuj prawa kobiet o 1% (Centrum Praw Kobiet), Pierwsza doba bez smogu, Make Films Not War przeciwko wojnie w Syrii, czy ostatnio w akcji społeczno-edukacyjnej Żonkile 2022.