22/10, 22:00 · Od Nowa – duża scena
Syryjskiemu filmowcowi Nidalowi Hassanowi oraz duńskiej artystce Lilibeth Rasmussen nigdy nie przeszło przez myśl, że 16 marca 2001 r. — dzień lądowania Lilibeth na lotnisku w Damaszku — będzie ostatnim dniem przed ogłoszeniem powstania w Syrii. Film opowiada o trzech miastach: Damaszku, As-Suwajdzie i Ajn al-Arab. Zamysłem fabularnym jest tu zebranie szczegółowych opowieści o kobietach nieobecnych oraz o kobietach, które zdecydowały się przedstawić przed kamerą swoje własne świadectwa na temat miłości, życia, śmierci i niekiedy na temat samej rewolucji. Mijające miesiące są bardzo trudne — jedni przyjaciele zostają wbrew ich woli zamknięci w więzieniach, a inni wyjeżdżają pod przymusem... nad wszystkim dominuje tęsknota za wolnością, godnością i sprawiedliwością, w które Syryjczycy zainwestowali sporo własnej krwi. Nidal chodzi wszędzie z kamerą, próbując zarejestrować codzienne doświadczenia Syryjczyków zmagających się z bólem, uciskiem, krwawymi zajściami i nadzieją.
Reżyser: | Nidal Hassan |
Scenariusz: | Nidal Hassan |
Zdjęcia: | Wisam Hashisho |
Montaż: | M. Ali Almaleh |
Nidal Hassan to niezależny twórca filmowy z Syrii. W jego filmowym portfolio można znaleźć kilka filmów fabularnych i dokumentalnych, np. Joy, Everyday Story i Flint mountain. Debiutował w 2003 r. filmem Salty Skin, który powszechnie uznaje się za kamień węgielny dla nowego pokolenia niezależnych filmowców w Syrii.