W programie pokazów znajduje się autorski wybór najnowszych filmów ukraińskich.
Polską premierę będą mieli na TOFIFEŚCIE Braty. Ostannya spovid (Bracia. Ostatnia spowiedź) Victorii Trofimenko. Zobaczymy tegorocznego ukraińskiego kandydata do Oscara Povodyr (Przewodnik) Olesa Sanina, nagrodzone w Cannes w ramach Critics Week Plemię Myroslava Slaboshpytskiyego, znakomity dokument Majdan. Rewolucje godnościSiergieja Łoźnicy (twórcy tak wybitnych filmów jak We mgle czy Szczęście ty moje), film o liderce ruchu Femen I am Femen Alaina Margot oraz produkcje rewolucyjnego ruchu artystycznego #Babylon ’13.
Povodyr Olesa Sanina to umieszczona w czasach straszliwego „Wielkiego Głodu” na Ukrainie w latach 30. opowieść o amerykańskim chłopcu i niewidomym pieśniarzu ludowym, którzy uciekają przed bezwzględnymi mordercami z sowieckiej policji NKWD. Braty. Ostannya spovid Victorii Trofimenko to adaptacja książki Miód trzmieli (Hummelhonung) Torgny Lindrgena. Reżyserka przenosi akcję ze Szwecji w ukraińskie Karpaty, gdzie dwóch bezradnych starców, którzy są jednocześnie braćmi, podejmuje desperacką próbę konkurowania ze sobą, aby przedłużyć swoje życie. Plemię Miroslava Slaboshpytskiyego otrzymało w tym roku w Cannes trzy ważne nagrody. To fascynujący film, w którym nie pada ani jedno słowo. Opowiada bowiem o specjalnej szkole z internatem dla głuchoniemych, do której trafia Siergiej — główny bohater. Z czasem staje się członkiem szkolnego gangu, tytułowego „Plemienia”, ale gdy zakochuje się w dziewczynie Szefa, jego życiu zaczyna zagrażać niebezpieczeństwo.
Pasmo ukraińskie obejmuje też produkcje komentujące „na gorąco” trwającą od końca 2013 roku rewolucję, zapoczątkowaną wielkimi protestami na centralnym placu Kijowa — Majdanie. Pierwszy z nich — dokumentalny Majdan. Rewolucja godności Siergieja Łoźnicy — „Variety” nazwało „jednym z nielicznych filmów o niedawnej rewolucji na Ukrainie, który będzie wciąż aktualny za pięć czy dziesięć lat”. Podkreślano mistrzowskie uchwycenie nastroju i emocji — od euforii do tragedii — protestu przeciwko rządowi prorosyjskiego prezydenta Janukowycza. Kolektyw artystyczny #Babylon ’13 za narzędzie swojej filmowej walki obrał serwis YouTube. Sięgając do social media, chce bowiem trafić do potrzeb pokolenia Ukraińców urodzonych po 1990 roku, którzy są „siłą napędową protestu obywatelskiego”, jak czytamy w manifeście grupy. Z kolei film szwajcarskiego reżysera Alaina Margot I am Femen dotyka fenomenu kobiecego ruchu społecznego Ukrainek — Femen. W całej Europie znane są już jego aktywistki walczące o wolność słowa i demokrację, protestując z hasłami wypisanymi na nagiej klatce piersiowej. Bohaterką filmu jest Oksana Shachko, współzałożycielka ruchu, która przeszła długą drogę od planów stania się zakonnicą do półnagich protestów na wielkich placach Europy.
Ważnym elementem ukraińskiego nurtu na TOFIFEŚCIE jest debata na temat przyszłości Ukrainy, ze szczególnym naciskiem na szansy rozwoju jej kultury i kina. Swoją obecność zapowiedziała m.in. Olena Fetisova, reżyserka filmu Paradżanow, który wystartuje w konkursie głównym TOFIFESTU — On Air, wspomniana Oksana Shachko z Femenu czy przedstawicielka #Babylon ’13, Larisa Artiugina.
Debata odbędzie się 23 października w centrum festiwalowym w ACKiS „Od Nowa”.