DON JON, reż. Joseph Gordon-Levitt, USA, FILM OTWARCIA — amerykańskie kino niezależne na Tofifest. „Don Jon” to przebojowa komedia w której on — przystojniak-seksoholik, spotyka ją — seksowną blondynkę i niepoprawną romantyczkę. Film to oryginalna historia miłosna, w której flirtują ze sobą ulubione gatunki popkultury… porno i melodramat.
W życiu Jona Martello liczy się kilka rzeczy — siłka, bryka, Bóg, rodzina, koledzy i porno. Kumple nazywają go Don Jon, bo żadna kobieta mu się nie oprze. Barbara jest młoda, seksowna i „ma styl”. Zakochana w hollywoodzkich romansach marzy o księciu z bajki, z którym wyruszy w stronę zachodzącego słońca. Obydwoje uwielbiają filmy, szczególnie te z happy endem. Choć każde z nich preferuje inny gatunek…
IN BLOOM / GRZELI NATELI DGEEBI, reż. Nana Ekvtimishvili, Simon Gross, Niemcy, Francja, Gruzja, pasmo: KONKURS ON AIR — jeden z najciekawszych filmów konkursu głównego On Air. Poruszająca i piękna opowieść o dwóch gruzińskich dziewczynach, których czas niewinności kończy się w zderzeniu z twardymi, męskimi realiami życia w Gruzji na przełomie lat 90.
We wczesnych latach 90. Tbilisi przekształca się w stolicę Gruzji — nowego, niezależnego państwa, które powstało po rozpadzie Związku Radzieckiego. Kraj natychmiast staje w obliczu problemów społecznych: fali przemocy, wojny toczącej się na wybrzeżu Morza Czarnego (o sporne terytorium Abchazji) oraz samozwańczo wymierzanej sprawiedliwości. Jednak dla dwóch czternastolatek, Eki i Natii, nierozłącznych przyjaciółek, życie dopiero się zaczyna. Toczy się ono na ulicy, w szkole, w czasie spotkań z przyjaciółmi czy ze starszą siostrą. Eka dorasta bez ojca i buntuje się przeciwko zatroskanej matce i starszej siostrze. Z kolei ojciec Natii to alkoholik, który terroryzuje całą rodzinę. Dla obu rozkwitających dziewcząt życie toczy się dalej, mimo że poznały już smak męskiej dominacji, zbyt wcześnie zawartego małżeństwa i miłości pozbawionej złudzeń.
SALVO / OCALONY, reż. Fabio Grassadonia i Vincenzo Piazza. Włochy, Francja, pasmo: KONKURS ON AIR — nagrodzony Grand Prix Cannes FF Critics’ Week włoski film o winie i odkupieniu. O płatnym, mafijnym zabójcy którego życie zmienia niewidoma dziewczyna.
Salvo to cyngiel mafii sycylijskiej i zimny, okrutny samotnik. Gdy zakrada się do domu swojej następnej ofiary znajduje tam Ritę — młodą, niewidomą dziewczynę, która staje się bezsilnym uczestnikiem egzekucji swojego brata. Dalszy bieg wypadków to iście wybuchowa mieszanka adrenaliny i strachu, która towarzyszy interakcjom pomiędzy zabójcą i świadkiem egzekucji. Ten wybuchowy koktajl emocji przynosi błyskawiczne zmiany w życiu obojga. W chwili, gdy Salvo decyduje się oszczędzić Ritę, co kłóci się z jego morderczymi instynktami, znika zasłona ciemności spowijająca oczy dziewczyny. Przypadkowe spotkanie splata losy tych dwóch zagubionych istot, które muszą teraz wspólnie podjąć niebezpieczną grę o przeżycie.
CHCE SIĘ ŻYĆ, reż. Maciej Pieprzyca, Polska, pasmo: KONKURS FROM POLAND — wstrząsający, ukochany przez widzów, nagrodzony Grand Prix na festiwalu w Toronto oraz w Gdyni. Film porównywany do „Mojej lewej stopy” Jima Sheridana z genialną rolą Dawida Ogrodnika.
Kiedy Mateusz przyszedł na świat, lekarze wydali na niego wyrok, uznając go za „roślinę”. Jednak rodzice chłopca nigdy nie pogodzili się z diagnozą, wierząc, że mimo problemów z komunikacją, ich syn jest w pełni sprawny intelektualnie. Mateusz dorasta otoczony troską i miłością, zyskując wiernego przyjaciela — mieszkającą w sąsiedztwie Ankę. Jednak los sprawia, że musi rozłączyć się z rodziną i trafia do specjalistycznego ośrodka. Z dala od bliskich podejmuje trudną walkę o godność i prawo do normalnego życia. Sytuacja Mateusza zmieni się, kiedy do placówki trafi młoda wolontariuszka, a on sam przyciągnie uwagę lekarki, która pracuje nad eksperymentalnymi metodami leczenia. Ten ciepły, poruszający, pełen optymizmu i humoru film jest oparty na prawdziwej historii.
POZYCJA DZIECKA / POZIŢIA COPILULUI, reż. Peter Colin Netzer, Rumunia, pasmo: NOWE KINO RUMUŃSKIE — prestiżowy Złoty Niedźwiedź Berlinale 2013 za Najlepszy Film oraz Nagroda Krytyki. Film potwierdzający gigantyczną siłę rumuńskiej nowej fali.
Cornelia właśnie skończyła 60 lat, jest majętną i szanowaną kobietą, która osiągnęła sukces zawodowy i ma oddanego męża oraz wpływowych znajomych wśród bukareszteńskich elit. Takie życie jej jednak wcale nie cieszy… Ukochany syn, 34-letni Barbu ze wszystkich sił stara się uniezależnić od matki i unika jej jak ognia. Wyprowadził się z domu, ma własny samochód, a także dziewczynę, która zupełnie nie spełnia „standardów” matki. Kiedy Cornelia dowiaduje się, że syn uczestniczył w tragicznym wypadku, zaczyna o niego walczyć… Używa wszystkich wpływów, ustosunkowanych przyjaciół i pieniędzy, aby uchronić Barbu przed więzieniem. Marzy, by syn wrócił do domu i znowu stał się jej „małym chłopcem”…
BLACK STONE / AL-HAJAR AL-ASWAD, reż. Nidal Al-Dibs, Syria, pasmo: FOCUS: SYRIA — film najważniejszego reżysera syryjskiego, nakręcony na kilka lat przed wybuchem wojny, analizujący jednak sytuację w swoim kraju.
„Black Stone” (Czarny kamień) to wzruszający portret dzielnicy na obrzeżach Damaszku. To biedna dzielnica zwana Al-Hajar Al-Aswad (Czarnym kamieniem), ulokowana w południowej części Damaszku, gdzie czworo dzieci trudni się zbieraniem kawałków metalu, które później sprzedaje. Każdy z nich wspiera swoją rodzinę i kradnie małe skrawki radości w czasie pracy lub, gdy w czasie wolnym od zbierania złomu włóczą się po Damaszku — mieście, które kochają. Rzecz w tym, że ich marzenia są większe nie tylko od dzielnicy, w której mieszkają, ale nawet od samego miasta.
WSZYSTKO CO LUBIĘ / VŠETKO ČO MÁM RÁD, reż. Martin Šulík, Słowacja, pasmo: RETROSPEKTYWA MARTINA ŠULÍKA — nominowany do Oscara, nagrodzony na MFF Strasburg jeden z najgłośniejszych filmów gościa specjalnej retrospektywy Tofifest.
Akcja filmu Martina Šulíka rozgrywa się w Pradze i opowiada zabawną historię 38-letniego Tomasa. Jest on rozdarty emocjonalnie pomiędzy potrzebą zmiany, wydostania się z letargu a wszystkimi tymi rzeczami, które mimo wszystko lubił w swoim dotychczasowym życiu. Tomas jest bezrobotny, kłóci się żoną, ma wiele problemów z dorastającym synem. Przyjmuje więc propozycję młodej Angielki, by od tego uciec i poznać „prawdziwe życie”.
RAJ: WIARA/NADZIEJA/MIŁOŚĆ / PARADIESE: GLAUBE/HOFFNUNG/LIEBE, reż. Ulrich Seidl, Austria, Francja, Niemcy, pasmo: ŚWIATY ULRICHA SEIDLA — wstrząsająca trylogia gościa Tofifest Ulricha Seidla.
Raj: Tytułowy „raj” to okolice nadmorskich kurortów w Kenii, gdzie Europejki w średnim wieku udają się na poszukiwanie tzw. „beach boysów”, czyli młodych Afrykańczyków, którzy za pieniądze spełniają ich seksualne fantazje. Dla osamotnionej Teresy, matki dojrzewającej nastoletniej córki, to wymarzone miejsce na huczne spędzenie pięćdziesiątych urodzin. Zostawia pod opieką córkę i jedzie na wakacje do kenijskiego kurortu z nadzieją na znalezienie miłości i przeżycie seksualnej historii swojego życia. Rzeczywistość okazuje się jednak daleka od rajskiego ideału. Wędrując od plaży do plaży z nadzieją na znalezienie prawdziwego uczucia, zmieniając kolejnych ciemnoskórych kochanków, przeżywa jedno rozczarowanie za drugim. Tracąc wrażliwość i stopniowo pozbywając się złudzeń dochodzi do gorzkiego wniosku — na kenijskich plażach miłość nie jest wcale wymarzonym rajem, lecz płatną transakcją, która staje się zakamuflowaną formą prostytucji.
Wiara: Dla Anny-Marii, technika rentgenologa, raj jest tam, gdzie jest Jezus. Kobieta poświęca każdą swoją wolną chwilę na pracę misjonarską, chcąc przywrócić Austrię na ścieżkę wiary. Podczas codziennych pielgrzymek ulicami Wiednia, Anna-Maria z figurą Marii Dziewicy w rękach, puka od drzwi do drzwi. Pewnego dnia, po latach nieobecności, do domu powraca jej przykuty do wózka inwalidzkiego mąż — muzułmanin egipskiego pochodzenia. Kłótnie małżonków zaczynają wypierać modlitwy i pieśni religijne. W filmie „Raj: wiara” Ulrich Seidl pokazuje kolejne etapy drogi krzyżowej, jaką jest małżeństwo i niespełnioną tęsknotę za prawdziwą miłością
Nadzieja: Trzecia część trylogii „Raj” Ulricha Seidla opowiada historię trzynastoletniej Melanie. Po wyjeździe jej matki, Teresy, do Kenii, Melanie jedzie na wakacje na austriacką wieś. Zapisano ją tam na obóz dietetyczny dla otyłych nastolatków. W dzień nastolatki próbują uprawiać sport pod kuratelą wytatuowanego trenera i odpychającego lekarza, natomiast wieczorami potajemnie oddają się pijaństwu. Pomiędzy zajęciami WF-u i poradami dietetycznymi, walkami na poduszki i pierwszym wypalonym papierosem w Melanie rodzi się miłość do pilnującego ich lekarza, który jest od niej starszy o 30 lat. Te pierwsze uniesienia miłosne Melanie są podszyte dziecięcą fascynacją, a znacznie od niej starszy lekarz początkowo ulega jej zalotom. Dopiero z czasem uświadamia sobie niespodziewanie, że Melanie odbiera przyspieszony kurs odkrywania wrodzonej, kobiecej mocy uwodzenia i nie cofnie się przed niczym, aby zdobyć jego uczucia.
GRAWITACJA / GRAVITY, reż. Alfonso Cuaron, USA, Anglia, pasmo: FORUM 2012/2013 — nagrodzone w Wenecji tytułem „przyszłości kina” zapierające dech w piersi widowisko 3D w reżyserii Alfonso Cuarona.
Dr Ryan Stone to bardzo uzdolniona inżynier medyczna, która wraz z astronomem-weteranem Mattem Kowalskim bierze udział w swojej pierwszej misji kosmicznej. Dla Matta będzie to ostatni lot przed przejściem na emeryturę. Jednak w czasie pozornie rutynowego spaceru w przestrzeni kosmicznej dochodzi do katastrofy. Wahadłowiec zostaje zniszczony, a Stone i Kowalski zostają zupełnie sami w kosmicznej pustce — spięci ze sobą uprzężą wirują coraz bardziej w głąb czarnego Kosmosu. Ogłuszająca cisza to znak, że utracili wszelką łączność z Ziemią… oraz jakąkolwiek szansę na ratunek. Strach przechodzi w panikę, a każdy haust powietrza pożera ich niewielkie zapasy tlenu.
RUSAŁKA / RUSALKA, reż. Anna Melikyan, Rosja, pasmo: KOBIETA W KINIE ROSYJSKIM — piękna opowieść o pewnej dziewczynce, którą porwały marzenia. Nagrodzona na Berlinale — Nagrodą FIPRESCI oraz na MMF w Karlowych Warach Nagrodą dla Filmu Niezależnego
Na imię miała Alisa i mieszkała nad morzem. Jej życie było całkiem zwyczajne. Marzyła o balecie, śpiewała w dziecięcym chórze i chodziła do szkoły specjalnej. Kiedy miała 6 lat przestała mówić. Kiedy miała 17 przeprowadziła się do Moskwy, a kiedy miała 18 poznała jego… i zniknęła. W wielkich miastach takie rzeczy zdarzają się cały czas. „Rusałka” to ciekawa wizualnie dorastaniu dziewczyny, która od dzieciństwa wierzy, że ma moc spełniania życzeń. W barwnym kalejdoskopie obrazów i emocji z życia bohaterki, dominuje niezwykła gra aktorska głównej bohaterki, w którą wciela się Mariya Shalayeva.
W IMIĘ… / IN THE NAME OF…, reż. Małgośka Szumowska, Polska, pasmo: KONKURS FROM POLAND — ten wizualnie mocny film porusza trudny temat homoseksualizmu w kapłaństwie. Jest opowieścią o pogmatwanych emocjach, represjach, samotności i możliwościach, które można później odnaleźć… Film zdobył już wiele ważnych nagród Berlinale — Nagroda Jury Teddy Awards, Nagroda czytelników „Siegessäule”, Gdynia Film Festival — Srebrne Lwy, Najlepsza pierwszoplanowa rola męska, Najlepszy reżyser.
Ksiądz Adam obejmuje nową parafię na prowincji i organizuje ośrodek dla młodzieży niedostosowanej społecznie. Szybko przekonuje do siebie ludzi energią, charyzmą i otwartością. Przyjaźń z miejscowym outsiderem zmusi kapłana do zmierzenia się z własnymi problemami, przed którymi kiedyś uciekł w stan duchowny. Bohater w konfrontacji z „zakazanymi” pragnieniami doświadczy zarówno szczęścia, jak i rozpaczy.
ROCKER, reż. Marian Crişan, Francja, Niemcy, Rumunia, pasmo: NOWE KINO RUMUŃSKIE — najnowszy film gościa specjalnego Tofifest Mariana Crisana, zdobywcy Złotej Palmy w Cannes. Obraz opowiadający o relacji ojca z synem i o rodzicach, którzy zrobią wszystko dla swoich dzieci.
Wiktor to dobiegający czterdziestki muzyk rockowy, który jest gotów zrobić wszystko dla swojego syna-narkomana. W ramach wsparcia dla syna jego anonimowy zespół rockowy przygotowuje koncert w większym mieście. W międzyczasie Wiktor pracuje nad odbudową swojej rodziny. Problem w tym, że chaos w jego życiu prywatnym szybko go przytłacza… Niewykluczone, że jedyne, co mu pozostało to muzyka rockowa…
WEJŚCIE SMOKA / ENTER THE DRAGON, reż. Robert Clouse, USA, pasmo: ZJAWISKA: BRUCE LEE — film-legenda. Przełomowe dzieło kina sztuk walki, które wprowadziło ten azjatycki fenomen do kina światowego. Życiowa i niestety ostatnia rola Bruce’a Lee.
„Wejście smoka” to ostatni i najgłośniejszy obraz Bruce’a Lee, który zapewnił mistrzowi nieśmiertelność, a na całym świecie zapoczątkował trwającą do dziś modę na filmy walki, które do 1973 roku były praktycznie nieznane poza granicami Hongkongu. O samym filmie śmiało można powiedzieć, że oparł się próbie czasu i nadal dostarcza takich samych emocji jak kilkadziesiąt lat temu. Niesamowite pojedynki, których choreografią zajął się sam Bruce Lee, wyglądają wspaniale. Warto pamiętać, że przy ich realizacji nie korzystano z żadnych efektów specjalnych i na ekranie możemy podziwiać faktyczne umiejętności mistrzów, a jest kogo. Obok Bruce’a Lee w filmie wystąpili między innymi Bolo Yeung, Jim Kelly i Sammo Hung Kam-Bo, a wytrawni widzowie w bardzo niewielkich rólkach dostrzegą również Jackie Chana i Chucka Norrisa.
SENADA / AN EPISODE IN THE LIFE OF AN IRON PICKER / EPIZODA U ŽIVOTU BERAČA ŽELJEZA, reż. Danis Tanović, Francja, Włochy, Słowenia, Bośnia i Hercegowina, pasmo: FORUM 2012/2013 — nagrody tego filmu mówią same za siebie: Berlinale — Srebrny Niedźwiedź, Grand Prix Jury, Najlepszy aktor, Nagroda Jury… Aktor grający głównego bohatera jest naturszczykiem, Romem. Przed filmem nie wpuszczano go w jego miejscowości do restauracji. Po otrzymaniu Nagrody Aktorskiej Berlinale… został zaproszony by kandydować na radnego swojego miasteczka… Film zmienia życie.
Nazif, który chcąc pomóc swojej rodzinie, zajmuje się zbieraniem złomu, z trudem wiąże koniec z końcem. Jego partnerka Senada zajmuje się domem i dwiema małymi córeczkami. Niedługo urodzi trzecie dziecko. Po powrocie do domu po pracowitym dniu Nazif znajduje dziewczynę chorą, leżącą w łóżku. Następnego dnia pożycza samochód i zawozi ją do najbliższego szpitala. Okazuje się, że nie żyje dziecko, które Senada nosi w sobie. Szpital żąda zapłaty, a Nazif będzie robił wszystko, co w jego mocy, żeby ocalić życie kobiety…
ŻYCIE ADELI — ROZDZIAŁY 1 I 2 / ADELE: CHAPTERS 1 & 2 / LA VIE D’ADÈLE, reż. Abdellatif Kechiche, Francja, pasmo: FORUM 2012/2013 — kolejny utytułowany film na Tofifest. Tegoroczna Złota Palma i Nagroda FIPRESCI w Cannes.
Opowieść zaczyna się, kiedy tytułowa bohaterka ma 15 lat i jest w liceum. Przeżywa pierwsze zauroczenie, pierwszy seks, miłosne rozczarowanie. Jedna rzecz nie ulega dla niej wątpliwości: dziewczyny chodzą z chłopakami. Jej życie zmienia się jednak na zawsze, gdy pewnego razu spotyka Emmę, młodą kobietę o niebieskich włosach. To właśnie dzięki niej Adela odkryje swoje pragnienia i kobietę w sobie. Na oczach widzów Adela dojrzewa, poszukuje swojej życiowej drogi, gubi ją i znowu odnajduje…