„Montaż należy rozumieć jako organizację ruchu obrazów w utworze filmowym” — twierdził Jerzy Wójcik, operator, reżyser i scenarzysta.
Współcześnie sztuka montażu filmowego przeżywa swoją ewolucję na poziomie narracji oraz własnego języka filmowego. Ważną rolę odgrywa nowoczesne oprogramowanie i sprzęt. Bardzo często sposób opowiadania obrazem jest indywidualny dla poszczególnych twórców filmowych, ale z drugiej jednak strony zauważalna jest tendencja do coraz to nowych sposobów opowiadania. Co się zmienia? Co pozostaje fundamentalne? Polscy montażyści filmowi zastanowią się nie tylko nad zmieniającym się językiem montażu, ale także opowiedzą o swojej pracy odnosząc się do wybranych przykładów.
Milenia Fiedler — ur. w 1966 roku w Łodzi. Wielokrotnie nagradzana montażystka. Jest absolwentką Wydziału Montażu Filmowego FAMU w Pradze. W 2009 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego sztuki filmowej. Jest prezesem Polskiego Stowarzyszenia Montażystów. Pracowała przy takich filmach jak: Wałęsa. Człowiek z nadziei, Być jak Kazimierz Deyna, Dziewczyna z szafy, Lincz, Tatarak, Katyń i wielu innych.
Maciej Pawliński — montażysta, członek Polskiej Akademii Filmowej.